Reizen met de trein aantrekkelijk? Verrassende conclusie.

Als je me mij een half jaar geleden had gevraagd of het reizen met de trein en het openbaar vervoer voor mij een aantrekkelijke keuze is, had ik waarschijnlijk volmondig nee gezegd. Inmiddels heb ik, mede door de stimulans van vriendlief om het te proberen, mijn mening moeten herzien.

In deze blog ga ik in op de voordelen van reizen met de trein, de nadelen (wel zo eerlijk) en waarom ik mijn mening heb ‘moeten’ herzien.reizen met de trein

Reizen met de trein

Zeker voor het maken van zakelijke trips naar steden in de randstad is het reizen met de trein een zeer goed alternatief gebleken. Ik zeg dit feitelijk nog steeds met enige verbazing. Sinds ik niet meer gewend ben het openbaar vervoer te pakken naar bestemmingen en met een eigen auto reis, is het voor mij een ‘eye-opener’ gebleken dat reizen met de trein echt voordelen heeft. Het is voor mij tegenwoordig een goed te overwegen alternatief.

Is de trein een goed alternatief voor de auto?

Het ligt er een beetje aan, denk ik, waarvoor je de treinreis gebruikt. Zelf moet ik ‘geregeld’ voor zakelijke afspraken naar de grote steden in het westen van het land. Het openbaar vervoer is daar heel goed geregeld en de trein brengt je altijd snel op Centraal Station Rotterdam, Amsterdam of Utrecht. Ook zijn diverse andere stations in de grote steden goed aangesloten op de IC-trajecten en stap je op diverse locaties zo over op het metronetwerk of de tram.

Indien het af en toe overstappen, enige wachttijd en het halen van een gezonde frisse neus geen bezwaar is? Tezamen met soms een paar minuten lopen, dan kan ik beamen dat het reizen per trein voor mij een ontspannen manier is geworden om naar een afspraak toe te gaan. Veelal gebruik ik de tijd op de langere trajecten in de trein om mijn afspraak voor te bereiden en na afloop een eerste opzet te schrijven.

Eerste klas versus tweede klas reizen met de trein

Vroeger pakte ik standaard de tweede klas. Met vroeger moet ik bekennen dat ik behoorlijk wat jaren terug in de tijd moet gaan. Inmiddels heb ik de leeftijd van 40 jaar bereikt en ben ik al ruim 15 jaar in het bezit van een auto.

Daarvoor was de trein mijn manier om van A naar B te komen. Het reizen was een verplicht nummer woon-werkverkeer en de treinen konden op dat specifieke traject de aantallen reizigers goed aan. Meestal was er dus geen probleem om een zitplek te bemachtigen en de reis was niet dermate lang dat ik me druk maakte over de lawaaierige omgeving.

Toen ik als student echter nog tussen Rotterdam en Dordrecht heen en weer ging, had ik destijds al de ervaring dat de treinen overvol waren en ik standaard was overgeleverd aan het staan in de gangen. Ik vermoed dat dit op drukke trajecten tegenwoordig niet veel beter is geworden, zeker indien er door storingen treinen uitvallen.

Tegenwoordig kies ik bewust voor eerste klas tijdens de spitsuren

Gezien het zakelijke karakter van de meeste treinreizen zijn deze voor mij als freelancer veelal aftrekbaar als reiskosten en is het ‘makkelijker’ geworden om op drukke trajecten of in de spitsuren voor eerste klas te kiezen. Liefst reis ik buiten de spitsuren en dan ligt het aan de bezetting van de treinen op het traject of ik voor eerste of tweede klas kies naar mijn bestemming.

Zowel in eerste als tweede klas is het goed mogelijk om tijdens de reis te werken op een laptop. Wel ligt het aan de bezetting of dit aangenaam is in tweede klas. Zeker als de stoel naast je bezet is, is het de vraag of je werk het toelaat dat een ‘vreemde’ iets meekrijgt van je werkzaamheden. 😉 Daarnaast moet je in staat zijn je af te sluiten van de omgevingsgeluiden en bewegingen, een headset kan daarbij behulpzaam zijn.

Rust en focus

In de eerste klas is het op de meeste IC-trajecten mogelijk om je laptop van stroom te voorzien, ook zijn de stoelen iets aangenamer en is de omgeving veelal rustig. De eerste klas wordt veel meer gebruikt door zakelijke reizigers en deze zijn dan ook aan het werk, of ontspannen in stilte. Dit laatste heeft dan ook mijn grootste voorkeur, daar ik zelf het zeer luid bellen of converseren in de trein niet echt kan waarderen. In gezelschap is dit natuurlijk minder storend want dan ben je zelf in gesprek met je reisgenoot, maar als je probeert te werken of je ergens op te focussen is de rust een voordeel.

Uiteraard zijn er stilte wagons waar het bellen en converseren niet wordt gewaardeerd. Deze zijn ook in tweede klas aanwezig in de grotere treinen. Wel is mijn ervaring dat de combinatie van de drukkere bezetting in de tweede klas ervoor zorgt dat ook die ‘stilte’ruimtes niet altijd goed functioneren als je werkelijk ‘meters’ wilt maken en de reis deels gebruikt als ‘werktijd’.

De voordelen van reizen met de trein

  • Je wordt vervoerd. Geen continue aandacht vereist in het steeds drukkere autoverkeer en de steeds meer aanwezige files, die vooral door ongelukken op de meest vreemde plekken opduiken. Hierdoor arriveer je frisser op de plaats van bestemming.
  • Tijdens de langere trajecten kan je je tijd ‘nuttig’ besteden aan werkzaamheden die je tijdens het autorijden niet kunt doen. Het scheelt je feitelijk werktijd die je anders na thuiskomst uit de auto alsnog dient te verrichten. Het reizen is nu eenmaal toch verplicht en als je je laat vervoeren, ben je in staat deels te bepalen wat je in die tijd doet.
  • Ook uitrusten en een power nap nemen is soms mogelijk. (Een wekker is dan wel aan te bevelen. 😉 ) Rustige klassieke muziek op en relaxen maar met de ogen dicht, of juist open om het mooie Nederlandse landschap aan je voorbij te laten gaan terwijl je gedachten de vrije loop laat en soms daardoor op zeer goede ideeën komt. Brainstormsessies in de trein kan ik je dan ook zeker aanbevelen!
  • Je staat zeker in de grote steden gelijk midden in de stad bij het uitstappen. Voor veel zakelijke locaties een goed uitgangspunt om via openbaar vervoer verder te reizen. De tram, metro en bus zijn veelal goed afgestemd op het treinverkeer.

De nadelen van reizen met de trein

  • Het is niet goedkoop. Vaak is het behoorlijk duurder dan het reizen met de auto. Al moet je feitelijk ook de parkeerkosten van de auto bij de reis meetellen en dan ligt het weer aan de soort bestemming en parkeergelegenheid. Zeker als je met 2 personen of meer reist is de trein zeer onvoordelig ten opzichte van de auto. Wel kunnen kinderen gratis reizen met de trein indien er een betalende volwassene meereist.
  • De reis verloopt niet van deur naar deur. Zeker als je van buiten de randstad vertrekt is het eerst reizen (vaak toch een stukje met de auto) naar een station om over te stappen op het treinnetwerk. Hierdoor kost het veelal, tenzij veel files op het te rijden traject, meer tijd om naar je bestemming te reizen. Al is die tijd relatief terug te verdienen door de manier van het spenderen van die tijd onderweg en het ontspannender arriveren op locatie.
  • Indien er storingen zijn op het treinnetwerk is het een ramp. Eerlijk is eerlijk. Het is door de vele treinstations die allemaal met elkaar verbonden zijn in routes en een zeer druk bezet trajectrooster met veel treinen en nog veel meer reizigers die van A naar B willen een behoorlijke uitdaging om enigszins met comfort te rijden als er veel treinen uitvallen of zelfs helemaal niet meer rijden. Het kan dus voorkomen dat je ergens strandt of veel vertraging oploopt door het moeten nemen van alternatieve vervoersmiddelen.

Wat mij heeft doen inzien dat de trein een goed alternatief is?

Feitelijk gaat die eer volledig naar vriendlief. Hij is het gewend om veel met de trein te reizen en heeft me overgehaald het uit te proberen en ik was sceptisch maar na ervaren snel overtuigd dat het reizen met de trein zeker op de langere trajecten veel voordelen heeft ten opzichte van de auto. Ik stap niet meer doodmoe uit een lange autoreis met files en heb onderweg veelal al behoorlijk wat werk kunnen verzetten.

Het is voor mij een win-winsituatie en dus ik neem de ‘nadelen’ graag voor lief, al moet je me dit niet vragen op het moment dat er storingen zijn die alles behoorlijk door de war gooien. Dan kan ik het Openbaar Vervoer vervloeken, maar hetzelfde geldt voor een mega lange file veroorzaakt door een ongeval. 😉

Een fijne reis toegewenst!

 

Gerelateerd:

Op Onlybyme schreef ik eerder een impressie over het Spoorwegmuseum; we waren daar tijdens het jaarlijkse Thomasweekend. Een aan te raden uitje met je gezin daar treinen jong en oud fascineren. Daarnaast is er daar ter plekke ook aandacht voor het verleden en de Jodentransporten tijdens WO-II.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.