Eigen sociale media kanalen; zijn ze echt nodig voor snelle groei?

Zijn eigen sociale media kanalen echt nodig? Een vraag die ik langer geleden direct met ‘NEE’ zou hebben beantwoord. Tegenwoordig zou mijn antwoord genuanceerder zijn en ik leg je graag uit waarom ik ben veranderd van mening en op welke wijze.

eigen sociale media kanalen
©pixabay

Sociale media, je kunt er haast niet meer omheen

Feitelijk klopt de bovenstaande header, met inachtneming van het woord ‘haast’. Indien het je doel is om je website te laten groeien en voor een breed publiek toegankelijk te maken is het belangrijk dat je jezelf ‘toont’ aan een zo groot mogelijke ‘massa’. De sociale media is daar uitermate geschikt voor.

Kanalen als Facebook, Twitter, Instagram e.a. nodigen je uit om ‘zaken’ te delen uit je eigen leven. Je website is iets wat je daar kunt delen, zowel vanuit het persoonlijke als het zakelijke.

Wat indien je liever niets doet met eigen sociale media kanalen?

Ben je van mening dat je website ‘vanzelf’ gevonden dient te worden, door hits vanuit Google en andere zoekmachines? Dan heb je veel geduld nodig.

SEO standaarden

Het duurt namelijk een behoorlijke tijd eer Google je gaat ‘vinden’, zelfs indien je wel direct of spoedig gebruik maakt van sociale media. Het is direct belangrijk dat je content voldoet aan de ‘SEO standaarden’* die zoekmachines hanteren. Verdiep je goed in wat deze standaarden inhouden, bezoek bijv. websites die je hier veel informatie over kunnen verschaffen. (‘Googlen’ naar SEO tips helpt je gelijk op weg.)

*noot: Er hangt een grote geheimzinnigheid rond de manier waarom Google en andere zoekmachines van behoorlijk omvang ‘bepalen’ waarop een website scoort als zijnde interessant en gegarandeerd een hoge notering in de zoekresultaten. Uiteraard is er genoeg informatie over te vinden, maar de bedrijven achter deze SEO standaarden (Google e.a.) passen deze geregeld naar eigen believen aan, dit ‘naar eigen zeggen’ om moedwillig misbruik te voorkomen. Het blijft voor leken vaak langere tijd vissen wat wel en niet werkt. Lees de beschikbare informatie met een gezonde dosis verstand en ondervindt zelf wat wel en niet werkt. Al doende leert men! Of schakel een professioneel bureau in dat zich laat afrekenen op resultaten.

Waar kijkt een zoekmachine naar?

Indien content vaak bezocht en gedeeld wordt, en er goede externe linken (backlinks) naar toegaan, interpreteert Google deze informatie als een ‘signaal’ dat de inhoud van de website/pagina interessant is voor het publiek dat de zoekmachine van Google gebruikt om antwoord te vinden op gestelde vragen. (Voor andere zoekmachines het woord Google vervangen door bijv. Bing.)

Een artikel dat geen backlinks heeft, niet wordt gedeeld, geen bezoekers heeft, kan inhoudelijk heel goed zijn, maar de zoekmachines zullen deze website zelden snel hoog ‘raten’ als ‘ze’ geen hoge waarde aan de website toekennen. Dit betekent in de praktijk dat de content ergens op pagina x in de zoekresultaten naar boven komt en zeer zelden zal worden aangeklikt. Dit omdat er dan tientallen andere links naar andere websites eerder worden getoond, waar ook antwoorden worden gegeven op de zoekopdracht.

Investeren in je website

Zelf zou ik het vandaag de dag niemand aanbevelen, maar indien je een mega hekel hebt aan kanalen als Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram dan zijn er wel een aantal alternatieven. Hoe meer geld je kunt spenderen hoe sneller de hits op je website zullen toenemen.

Geld investeren in een (opstartende) website, is dat zinvol? Zelf dacht ik langere tijd van niet. Toch ben ik daar op teruggekomen. In de blog: Investeren in je website! Je verdient het dubbel terug! leg ik uit waarom investeren zinvol is en op welke wijze.

Tot slot nog enkele tips

  • Neem een gespecialiseerd SEO en/of marketingbureau in de arm om je te begeleiden. De online wereld is niet iets van je vanaf dag 1 geheel zal doorgronden. Het goed spenderen van geld om je website goed weg te zetten en aantrekkelijk te maken is iets wat je beter met begeleiding van experts kunt doen dan zelf aanmodderen.

Let wel: er is niets mis met ‘aanmodderen’. Zeker niet indien het niet belangrijk is dat je website direct een vliegende start maakt. Zelf ben ik ook ooit zo begonnen en nog steeds leer ik wekelijks bij. De ontwikkelingen bijhouden en blijven leren is iets wat er bij hoort als je alles zelf wilt kunnen.

Het is de vraag of je de tijd hebt en/of wilt investeren in het doorgronden van zaken als SEO, SEA, Online marketing, websitebeheer, etc. Vergis je niet, dit gaat zeker in de opstartfase een leeuwendeel innemen in de tijd die er is. Tijd die je wellicht beter kunt besteden aan goede content?!

Mijn advies is dan ook: Indien je alles zelf wilt doen: neem er de tijd voor. ‘Haastige spoed is zelden goed’ principe is hierin zeer belangrijk!

  • Bezit je een mega groot mailbestand van liefhebbers van jouw soort content. Gebruik deze om je content via mailings te delen met deze groep.
  • Daarnaast kan je financieel investeren in je website op verschillende manieren.

Interessante externe publicaties:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *